Sinds de onthulling van de eerste IPhone van Apple zijn mobiele apps steeds belangrijker geworden. Waar in 2012 nog maar 50% van de Nederlandse huishoudens een smartphone had is dit vandaag de dag niet meer weg te denken. 86% van de gebruikers is dagelijks online en apps zijn soms zelfs belangrijker dan een website of programma op je computer, we kunnen niet meer zonder. In deze blog leg ik je precies uit wat apps doen, wat de voordelen van apps zijn en hoe je apps kunt ontwikkelen!

Hoe werkt een app?

Een mobiele applicatie is een stukje software dat je op je telefoon, tablet of zelfs je laptop kunt gebruiken. Deze devices zien de app als een programma. Apps zijn voor Apple te downloaden in de App Store en voor Android te downloaden in de Google Play Store.

Mobiele apps komen overeen met webapplicaties maar hier zit ook verschil in. Een webapplicatie is alleen beschikbaar via je webbrowser waar een mobiele app ook offline toegankelijk is. Ook kan een mobiele app toegang geven tot GPS, opslag of de camera van je telefoon. Kijk in onze andere blog over Webapplicaties voor meer!

Waar gebruik je een app voor?

De App die jij wilt bouwen kan voor enorm veel doeleinden dienen. Zo kun je een app laten bouwen om jouw orders digitaal in te scannen, voor jouw klanten om productinformatie of levertijden weer te geven of gebruik je jouw app voor bijvoorbeeld het regelen van mobiliteit voor jouw klant. Een leuk voorbeeld is Maas Goan dat wij hebben gebouwd voor Qarin en de overheid in Twente.

Zoals je ziet zijn de mogelijkheden eindeloos. Wanneer jij een idee hebt kan een softwarebouwer dit 9 van de 10 keer bouwen. Vaak begint het bij een bepaalde behoefte of een probleem, en kan jouw softwarepartner de oplossing creatief realiseren. Dit kan zijn in de vorm van een app, maar ook in de vorm van een webapplicatie of een koppeling van systemen. Omdat tegenwoordig de smartphone niet meer is weg te denken zijn apps dit ook niet.

De voordelen van apps

Wat heb je als bedrijf nou precies aan een app? Hieronder een aantal voordelen van mobiele apps.

  1. Nu ben je nog een trendsetter

Steeds meer mensen maken gebruik van een smartphone of tablet. Over een aantal jaar heeft elk bedrijf waarschijnlijk één of meerdere apps. Dit betekent wel dat je je als bedrijf nu nog kan onderscheiden met het hebben van een mobiele app. Het gebruik groeit momenteel het snelst bij business apps.

  1. Altijd in contact met de klant

Waarom heeft ons bedrijf of onze klant een app nodig? Een groot deel draait hier om marketing. Een app staat op de telefoon van de gebruiker en is dus ook elke keer zichtbaar op de klant zijn telefoon. Een simpele klik en de klant kan al contact met je opnemen. Ook is er geen tussenkomst van een browser meer nodig.

Ook het stukje feedback en ondersteuning werkt perfect in een app. Klanten kunnen hier snel en makkelijk contact met je opnemen.

  1. Goed te onderhouden

Iedereen die een beetje overweg kan met een computer kan wijzigingen aan de app maken. Het actueel houden van sommige informatie in de app kan zelfs helemaal automatisch. Je data wordt gelinkt met een webservice zodat jij er geen tijd meer aan hoeft te besteden. Deze wijzigingen staan automatisch in de app verwerkt.

  1. Het stroomlijnen van processen

Bij het groeien van een organisatie komen steeds meer processen kijken. Dit maakt de uitdaging van afstemming groter. Je wilt geen tijd kwijt zijn aan het oplossen van deze extra taken. Een app of webapplicatie laten maken is hiervoor de oplossing. Juist wanneer software binnen de applicatie aan elkaar gekoppeld wordt. Het helpt enorm voor een bedrijf om hiermee processen goed en vloeiend te laten verlopen.

  1. Een app heb je altijd bij de hand. Met of zonder internet

Omdat bijna iedereen zijn telefoon altijd bij zich heeft is jouw app altijd binnen handbereik van jouw gebruikers. Daarnaast is voor een app niet altijd internet nodig en werken ze vaak ook zonder. Echter heeft tegenwoordig zo’n 90% van de Nederlanders ook mobiele data en dus ook (bijna) overal internet!

Maar wat is er allemaal nodig voor het lanceren van een app?

Jouw App moet natuurlijk ontwikkeld worden en uiteindelijk in de Google Play Store (Android) of de App Store (Apple) terecht komen. Dit is geen simpel proces omdat je met veel dingen rekening moet houden, ik leg je hieronder precies uit hoe dat nou in zijn werk gaat!

Allereerst heb je een aantal benodigdheden nodig om jouw App te mogen runnen. Deze zijn:

Maak een developer account aan; 

In beide appstores is het belangrijk om een account aan te maken. Voor Android gaat dit een stuk makkelijker dan voor Apple. In het geval van Android maak je een ontwikkelaarsaccount aan, en that’s it! Bij Apple vragen ze een D-U-N-S-nummer. Dit is in feite een soort internationaal KvK nummer. Hierdoor weet Apple zeker dat jij een onderneming bent. Naast dit nummer is het verplicht om een contactpersoon uit het desbetreffende bedrijf van de App aan te stellen.

Voor beide accounts is het dus heel belangrijk om dit zo vroeg mogelijk aan te maken, voornamelijk bij Apple. Hiermee voorkom je later dat je in tijdsnood komt. De kosten voor Android zijn eenmalig €25,- en voor Apple €99,- per jaar.

Deel informatie over je app voor zichtbaarheid;

In het account dat je in de stap hiervoor hebt aangemaakt moet je de volgende gegevens delen voor je app:

  • Icoontje
  • Naam van je app.
  • Omschrijving van je app.
  • Screenshots die de werking van de app visualiseren.

Wanneer deze informatie is doorgevoerd moet je (samen met je softwareleverancier) nadenken over de leeftijdscategorie voor je app. Is het schadelijk voor kinderen? Bevat het grof taalgebruik?

Het ‘signen’ van je app

Mooie Nederlands/Engelse term (not). Echter is dit ondertekenen wel belangrijk. Hier zet je als eigenaar van de app een soort virtuele handtekening om de app uit te geven. Hiermee bevestig jij dat je de enige bent die de app kan publiceren en updaten.

Niet onbelangrijk, het testen van je app

Voor je jouw app wilt publiceren moet je natuurlijk wel weten of alles naar behoren functioneert. Met de platformen van Google en Apple kun je deze vrij eenvoudig testen. Wanneer je jouw app hebt ondertekend met de digitale handtekening kun je hem gaan testen en vervolgens publiceren. Het testen wordt vaak eerst intern gedaan waarna er een bèta versie uit rolt. Deze kan worden getest door (enthousiaste) eindgebruikers.

Het testen verschilt per platform. Apple heeft zijn eigen testomgeving genaamd TestFlight uitgegeven. Hier word je uitgenodigd om apps te testen. Bij Google ontvang je een link om de app te downloaden in een testomgeving.

Yes! Nu mag mijn app eindelijk live, maar wacht…

Niet te snel, je hebt nu alles afgerond om een app live te laten gaan. Echter moet jouw app nog worden geverifieerd door Google en Apple. Ook hier is Apple weer strenger dan Google.

Bij Apple wordt er streng gecontroleerd voordat de app live mag gaan en geverifieerd kan worden. Er is een speciale pagina met guidelines. Er wordt gekeken naar de user experience, de meerwaarde van de app en of het ook echt daadwerkelijk een app is.

Bij de ontwikkeling van apps in Google wordt er minder streng gecontroleerd. Google checkt voornamelijk op de veiligheid van de app en of de app virussen bevat. Je krijgt als developer met behulp van Artificial Intelligence een rapport terug met eventuele verbeteringen.

Nou, kunnen we nu dan eindelijk?

Yes je kunt bijna! Google en Apple geven vaak een indicatie van 48 uur. Bij Apple duurt dit vaak iets langer omdat Apple personeel heeft om de app daadwerkelijk goed te keuren. Google doet dit dus met Artificial Intelligence.

En dan is het zo ver, de lancering! Binnen 6 uur nadat jij op de knop drukt staat jouw app helemaal live op zowel de Google Play Store als de App Store.

Samengevat

De app moet door de volgende stappen om van start naar de eindstreep te komen:

  1. De ontwikkeling van de app zelf. Dit zal het langste duren met het ontwerpen van een design, beveiliging, user experience en nog veel meer.
  2. Het zogenoemde ‘signen’ van de app door de verantwoordelijke.
  3. Uploaden van je app in de Google Play Store of de App Store.
  4. Het intern testen van je app. Werkt alles vlekkeloos? Zitten er nog bugs in? Typvouten?
  5. Het extern laten testen van je bèta versie door gebruikers of ambassadeurs. Met Apple kan dit in TestFlight en met Google krijg je een link van de testomgeving.
  6. Verificatie van jouw app in het desbetreffende platform. Hier wordt gekeken naar beveiliging, het nut van je app en de user experience (UX). Bij Apple is dit lastiger en duurt dit langer dan bij Google.
  7. Lancering!! Wanneer jij op de knop van publicatie drukt zal jouw app binnen 6 uur op één van de appstores staan.

Een app ontwikkelen en lanceren is geen piece of cake, je hebt hier echte skills voor nodig. Ook moet je met heel veel rekening houden, denk aan; wetgeving, veiligheid, gebruik, design, betalingen, servers, dataverkeer en updates. Heb je geen personeel met deze expertise? Dan is het goed om rond te kijken naar een geschikte softwareleverancier.

Vragen? Neem gerust contact op!

Hoe (juiste) software jouw business redt.

Hoe (juiste) software jouw business redt.

In deze PDF laten we je zien dat software een grote positieve bijdrage kan hebben aan jouw organisatie. 

-

Je download begint direct